Columbia icefield en Jasper

19 september 2019 - Jasper, Canada

Columbia Icefield en Jasper

Zondag zijn we, voor we naar onze volgende bestemming gingen, eerst nog naar een uitkijkpunt bij Moraine Lake geweest. Dit was pal naast ons hotel. Dit uitzicht is echt geweldig. De kleur van dit meer is prachtig. Daarna hebben we auto gehaald en zijn we eerst naar Lake Louise gereden.  We dachten naar het meer te gaan maar we kwamen bij een gondelbaan uit. We besloten met de gondel naar boven te gaan. Op zich was het mooi maar helaas was er veel laaghangende bewolking waardoor we bergtoppen niet konden zien.  Hierna zijn we alsnog naar het meer gereden. Lake Louise:  Verscheidene gletsjers monden uit in het Louisemeer en daar heeft het meer de unieke smaragdgroene kleur aan te danken. Het meer met een oppervlakte van 0,8 km² op 1.750 m hoogte heeft dieptes tot 70 m.  Bron Wikipedia.

Via Bow Lake zijn we naar Peyto Lake gegaan. Het was nog even de vraag of we heen konden want we hadden bericht gekregen dat de toegangsweg voor een tijdje afgesloten zou worden. Maar gelukkig was de weg nog open. Dit is toch wel één van de mooiste meren vinden we. Je kijkt van bovenaf op het meer en het heeft een prachtige blauwe kleur. Het was echt genieten. Daarna gingen we op zoek naar onze overnachting. De route tussen Moraine Lake en de overnachting is ook weer prachtig. De bomen beginnen al te verkleuren waardoor het een mooi kleurenpalet is. We waren zo aan het genieten dat we ons hotel dan ook gewoon voorbij reden. Gelukkig hadden we het snel door en kon Inge de auto vrij snel keren. Helaas viel dit hotel nogal tegen. Oud en een nogal bedompte kamer. Maar het was maar voor één nacht.

Maandag gingen we naar de Columbia Icefield: De Athabascagletsjer is een van de zes belangrijkste uitlopers van het Columbia-ijsveld in de Canadese Rocky Mountains. De gletsjer is ongeveer 6 km lang en bestrijkt een gebied van 6 km². Het ijs is tussen de 90 en 300 meter dik. De Athabascagletsjer vloeit zijn water af ten westen van de berg Snow Dome. De opwarming van het klimaat heeft er inmiddels voor gezorgd dat de gletsjer zich meer dan 1,5 km heeft teruggetrokken in de afgelopen 125 jaar en meer dan de helft van zijn volume is kwijtgeraakt. Momenteel trekt het zich met twee tot drie meter per jaar terug. Bron Wikipedia. We hadden vooraf een excursie geboekt voor een ritje met een aangepaste bus, de ice Explorer, waarmee je de gletsjer opgaat. Dit was erg leuk. Het ritje zelf duurde ongeveer 20 minuten, bestuurd door een jonge meid van 22, daarna bleven we een half uur op de gletsjer en dan weer 20 minuten terug. Tina heeft zich  dapper door de kou heengeslagen en voor ze helemaal bevroren was, was Inge gelukkig bereid om haar weer terug te begeleiden naar de bus. Hoe dat ging zie je in het filmpje. We hebben mazzel gehad met het weer. Toen we moesten wachten was het nog regenachtig maar toen we naar boven reden trok de lucht een beetje open en hadden we een beetje zon. Na de gletsjerervaring zijn we verder gereden naar Jasper. Weer een prachtige route.

Dinsdag besloten we naar Maligne Lake te gaan. We hadden gelukkig mooi weer, zonnetje en geen regen. Hier hebben we een wandeltocht gemaakt van een kleine 3 kilometer langs het meer. Na onze meegenomen lunch opgegeten te hebben zijn we naar Maligne Canyon gegaan en ook hier hebben we een wandeling gemaakt langs de rivier naar beneden. We hebben mooie watervallen en stroomversnellingen gezien. Op de terugweg naar het hotel hebben we een paar keer een Moose (eland) gezien. Vlak bij Jasper zelfs een familie:  1 pappa Moose met 3 mamma Moose en 3 peuter Moose. Echt te gek!

Het is trouwens niet te missen als er ergens een dier gesignaleerd is. Iedereen zet zijn auto lukraak aan de kant van de weg en holt de auto uit. Het is dus even een zootje. We kregen nog bijna een hartverzakking, want een mevrouw met een camper stuurde haar auto zo snel naar rechts om dat ding voor onze auto te zetten, dat ze bijna onze bumper raakte. Ze had zelf niks door maar het ging gelukkig net goed.

Woensdag zijn we met de Jasper Skytram naar boven op een berg gegaan. Bij aankomst boven vertelde de medewerker dat vannacht de eerste sneeuw was gevallen. En inderdaad, er lag een klein sneeuwlaagje. Je kon van daaruit naar de top van de berg lopen. We hebben een poging gedaan maar halverwege werd het toch wel wat glibberig, dus we besloten om niet verder te gaan. Ook hier heeft Tina zich dapper gehouden,  en weer was Inge bereid om haar naar beneden te begeleiden.

'S Middags zijn we in Jasper gebleven en hebben het een beetje rustig aan gedaan. Morgen vertrekken we naar Edmonton. Hier zijn we een paar dagen bij een vriendin van Mieke die een paar jaar geleden met haar man  geëmigreerd is naar Canada.

We hebben deze keer ook 3 filmpjes geüpload. Deze kun je terugvinden onder het tabje: Video's.

Tot gauw!

1. Marie-Louise Mertens:
    19 september 2019
    Mooi spannend verhaal , toen ik foto's en het filmpje bekeek kon ik de koude meevoelen met Tina ! Toch al prachtige dag hebben jullie gehad !
  2. Theo Vermeulen:
    Wat een mooie foto's.
    ik vind jullie verhaal ook leuk verteld
  3. Peter & Joke:
    19 september 2019
    Leuk zeg! Alleen hebben jullie het over 3 filmpjes maar we zien er maar 1...
    Prachtige omgeving 😍
  4. Inge, Tina en Mieke's reisblog:
    19 september 2019
    Vreemd..Ik zie er 3. Je kijkt dan bij het tabje Video's?
  5. Diana:
    In een woord: Prachtig!!
  6. Marco:
    19 september 2019
    Prachtig hoor. Jullie hebben het heerlijk daar. Canada is zo mooi. En straks gaan jullie wintersport nog leuk vinden :-)
  7. Peter & Joke:
    19 september 2019
    Oh, sorry. Ik keek gewoon onderaan het verslag en daar stond er maar 1.
    Onder het tabje video's zie ik er 3 inderdaad. Bedankt voor de tip!
  8. Inge, Tina en Mieke's reisblog:
    19 september 2019
    No problem. Ben blij dat ze dan wel zichtbaar zijn.
  9. Ria:
    21 september 2019
    Weer genoten van jullie avontuur. En vreselijk mee gelachen met de video 😁.